Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog / Instalacja LPG w samochodzie - cena, elementy, bezpieczeństwo /

Instalacja LPG w samochodzie - cena, elementy, bezpieczeństwo

Coraz więcej kierowców, decyduje się na zamontowanie w swoich samochodach instalacji gazowej. Wynika to z tego, iż dzięki niej będziemy generować mniejsze koszty jej eksploatacji. W Polsce jest to najbardziej popularny sposób na oszczędzanie pieniędzy, jeżeli chodzi o paliwo. Po naszych drogach, według raportu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, jeździ aktualnie ponad 3 miliony aut, z zamontowaną instalacją gazową. W związku z szerokim zainteresowaniem na rynku pojawia się wiele różnych ofert oraz rodzajów takiej instalacji. W doborze odpowiedniej, powinniśmy kierować się paroma czynnikami takimi jak typ oraz moc silnika czy model auta. Dzięki poniższemu artykułowi, dowiecie się wszystkiego na temat instalacji LPG, a konkretnie:

  1. Czym jest instalacja gazowa dla samochodów?
  2. Elementy instalacji gazowej
  3. Generacje instalacji gazowych
  4. Cena instalacji gazowej- od czego zależy?
  5. Instalacja gazowa a bezpieczeństwo

Czym jest instalacja gazowa dla samochodów?

Instalacja gazowa dla samochodów, innymi słowy instalacja LPG, to nic innego, jak możliwość zmiany rodzaju paliwa, które zużywa samochód. Skrót LPG, pochodzi z języka angielskiego (Liquefied Petroleum Gas) i określa konkretną mieszankę gazów - propanu i butanu. Są one przechowywane w specjalnych pojemnikach, w postaci sprężonej, w formie cieczy. Pojemniki te, to specjalne butle ciśnieniowe, które napełnia się mieszanką w 85%, aby zredukować ryzyko wybuchu pojemnika, na przykład pod wpływem zmiany temperatury otoczenia.

Ciecz LPG, aby mogła przejść do instalacji gazowej w naszym samochodzie, musi przejść przez “fazę lotną”, podczas której zamienia się w gaz. Istnieją również nowe metody, które pozwalają na bezpośrednie wlewanie cieczy do wtryskiwaczy, jednak są one stosowane dość rzadko.

Instalacja LPG w samochodzie - zalety

Paliwo LPG jest prawie dwa razy tańsze, niż benzyna lub olej napędowy. Nic więc dziwnego, iż coraz większa liczba osób decyduje się na zamontowanie takiego systemu w swoim aucie lub kupna nowego samochodu, który już go posiada. Oto kilka zalet montażu instalacji gazowej w samochodzie:

  • Ogromna oszczędność pieniędzy - im więcej jeździsz, tym mniej ucieka z portfela.
  • Wybór, z jakiego paliwa chcesz aktualnie korzystać. Mając zamontowaną instalację LPG, możemy dowolnie oraz kiedy chcemy wybrać, z jakiego zasilania będzie korzystał nasz samochód. Dzięki temu, przełączając z benzyny na gaz lub odwrotnie, wydłuża nam się automatycznie ilość, możliwych do przejechania, kilometrów.
  • Znacznie zmniejszone ryzyko zatarcia lub usterki silnika. Zwłaszcza, kiedy poruszamy się autem po mieście w korkach. Dzięki instalacji LPG, silnik pracuje płynniej, co może okazać się bardzo pomocne, przy ciągłym ruszaniu i zatrzymywaniu się.

Instalacja LPG w samochodzie - wady

Mimo tego, iż wiele jest plusów posiadania systemu LPG w samochodzie, warto wiedzieć również, jakie są wady tego rozwiązania. Posiadając spojrzenie z obydwu stron, łatwiej będzie nam podjąć decyzję dotyczącą montażu. Poniżej kilka głównych wad systemów LPG:

  • Konieczne jest znalezienie miejsca w samochodzie, w którym będzie zamontowany zbiornik z gazem. Może być to uciążliwe, jeżeli posiadamy dość małe, kompaktowe auto.
  • Więcej pieniędzy wydamy na ubezpieczenie OC.
  • Częstsze postoje na stacjach, by zatankować samochód. Mimo tego, iż gaz jest tańszy cenowo, spala się on szybciej niż benzyna. Szacuje się, iż jest to różnica 15%. Warto pamiętać więc, zwłaszcza przy dalekich podróżach, aby na bieżąco uzupełniać zbiornik.
  • Zakaz wjazdu samochodów zasilanych gazem, na większość parkingów podziemnych.

Elementy instalacji gazowej

Jeżeli chodzi o podejście do tematu od strony czysto technicznej, warto wiedzieć, jak wygląda sama instalacja i jakie elementy zawiera. Poniżej znajdziecie pełen ich spis.

  1. Zbiornik na gaz. W zbiorniku tym, przechowywany jest gaz, lecz w postaci sprężonej, czyli cieczy. Znajdziemy tutaj również zamontowane elektrozawory. Są one odpowiedzialne za otwieranie i zamykanie wypływu gazu, wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba.
  2. Parownik. W tym elemencie instalacji gazowej, następuje zmiana formy naszego paliwa. Przechodzi ono bowiem ze sprężonej cieczy, w gaz. Parownik, podłączony jest do układu chłodzenia samochodu. Płyn chłodzący, oddaje mu temperaturę, pobieraną od nagrzanego silnika. Temperatura ta jest niezbędna do podgrzania sprężonej cieczy i jej odparowania, czyli przejścia w stan lotny. Podczas uruchamiania silnika, samochód będzie pobierał zasilanie z pierwotnej, benzynowej instalacji. Dopiero kiedy silnik nagrzeje się, auto zacznie pracować na instalacji gazowej.
  3. Wtryskiwacze LPG. Są to elementy, które w odpowiednim czasie dostarczają gaz do kolektora dolotowego, który z kolei doprowadza go do cylindrów silnika. To właśnie z dopracowaniem tego elementu instalacji gazowej było najwięcej problemów. Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać jest to, by utrzymywać wtryskiwacze w czystości. Będą one wtedy służyły nam przez długie lata, bez żadnej usterki.

Które elementy instalacji gazowej będzie trzeba wymieniać częściej?

Decydując się na montaż instalacji gazowej, należy pamiętać, iż jest to nie tylko oszczędność. Ze względu na bezpieczeństwo, właściciele takich samochodów, powinni pamiętać o regularnej kontroli systemu. Uwagę powinniśmy zwrócić na częstszą wymianę świec zapłonowych oraz regulację zaworów. Każdy samochód z instalacją LPG, musi raz do roku przejść dodatkową kontrolę, jaką jest badanie techniczne. Na jego podstawie stwierdzane jest, czy samochód nadaje się nadal do legalnego użytkowania. Kolejną rzeczą jest stałe oraz regularne serwisowanie samej instalacji gazowej. Podczas takiej kontroli, wymieniany jest filtr LPG, czyszczony reduktor oraz sprawdzana szczelność działania instalacji.

Generacje instalacji gazowych

Systemy LPG są w Polsce coraz częściej wybieraną alternatywą. Przez lata, zmieniały się techniki ich tworzenia oraz zasady działania. Dzisiaj, wyróżnia się 5 generacji systemów LPG.

  1. Instalacje gazowe I generacji. Są to najstarsze oraz najprostsze systemy. Nie ma w nich żadnych elementów elektronicznych. System ten jest rozwiązaniem tanim, ale również mało ekonomicznym czy precyzyjnym.
  2. Instalacje gazowe II generacji. Od poprzedniego systemu, różnią się tym, iż posiadają moduł elektroniczny. Sprawdza się głównie w samochodach, których silniki mają jedno lub wielopunktowy wtrysk benzyny, z katalizatorem oraz sondą lambda.
  3. Instalacje gazowe III generacji. Przeznaczone są dla samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Równocześnie jest to najmniej popularna instalacja gazowa, z jaką możemy się spotkać.
  4. Instalacje gazowe IV generacji. Ten system wyróżnia się bezusterkową pracą silnika. Jednak, by to osiągnąć, należy korzystać z paliwa o najwyższej czystości. Instalacja ta jest najczęściej wybieranym typem LPG.4
  5. Instalacja gazowa V generacji. Jest to system posiadający najnowszą metodę wtrysku gazu- bezpośrednio w formie cieczy. Ma on wiele zalet, takich jak brak wzrostu spalania, lecz jego cena jest najwyższa ze wszystkich systemów.

Cena instalacji gazowej - od czego zależy?

Koszty instalacji gazowej mogą być bardzo różne. Czynniki, które wpływają na cenę to: rodzaj silnika samochodu, popularność producenta systemów LPG czy wycena zaproponowana przez warsztat samochodowy, który będzie instalację tę montował do auta. Cena będzie szła w górę, na przykład w sytuacji, w której silnik posiada dużo cylindrów, a co za tym idzie, potrzebuje więcej wtryskiwaczy. Największą kwotę wydadzą osoby, które posiadają silnik z wtryskiem bezpośrednim. Tutaj należy skorzystać z systemu V generacji, którego cena dochodzi nawet do 10 tysięcy złotych.

Orientacyjne ceny instalacji gazowej

W zależności, jaka instalacja będzie najlepsza dla naszego samochodu oraz jak nowoczesną metodę działania wybierzemy, zmieniać będzie się jej cena. Poniżej, wymienione kilka przykładowych cen systemów LPG.

  • Instalacja LPG do samochodów z wtryskiem jednopunktowym, bez elektroniki- od 1700 zł do 2500 zł
  • Instalacja LPG do samochodów z wtryskiem jednopunktowym z elektroniką- od 2000 zł do 2800 zł
  • Instalacja LPG do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa, auto 3-4 cylindrowe, z elektroniką- od 2200 zł do 3000 zł
  • Instalacje LPG z bezpośrednim wtryskiem gazu, 3-4 cylindry, z elektroniką- od 3000 zł do 3800 zł

Instalacja gazowa a bezpieczeństwo

Mimo faktu, iż montowanie systemów LPG w samochodach jest coraz bardziej popularne, znajdą się również tacy, którzy są ogromnymi przeciwnikami takiego wyboru. Spowodowane jest to obawą, iż w sytuacji wypadku drogowego, auto z butlą gazu w środku, zachowa się jak ładunek wybuchowy i rozsadzi wszystko, co akurat będzie znajdowało się obok.

Jest to oczywiście nieprawda. Gdyby istniało takie nawet najmniejsze ryzyko, samochody te nie zostałyby dopuszczone do użytkowania. Według badań zabezpieczenia, które zamontowane są w systemie LPG, w momencie zderzenia, automatycznie odcinają dopływ gazu. Dzięki temu, butla nie stanowi żadnego zagrożenia ani dla pasażerów, ani dla osób znajdujących się w pobliżu.

Olga