Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog / Diesel, benzyna czy hybryda – który silnik wybrać? /

Diesel, benzyna czy hybryda – który silnik wybrać?

Pytanie o to, który silnik jest najlepszy, pojawia się niezwykle często. Jest to kwestia trudna do rozstrzygnięcia, ponieważ zarówno silnik Diesla, benzynowy, jak i napęd hybrydowy posiadają wiele zalet i grono fanów. Oczywiste jest również, że żaden z silników nie jest idealny i posiada konkretny zestaw wad. W tym artykule dokładnie przyjrzymy się każdemu z nich oraz przedstawimy charakterystykę tych silników. Zapraszamy!

W tym artykule przeczytasz o:

Silnik Diesla – wady i zalety

Jeszcze kilka lat temu silniki Diesla biły rekordy popularności w Europie; często uważane były za silniki o wiele lepsze od benzynowych. Ceniono je za niskie zużycie paliwa, uznawano je za bardziej ekologiczne, bardziej przyjazne środowisku. Co więcej, olej napędowy przez lata był o wiele tańszy od benzyny. Silnik idealny – mogłoby się wydawać.

I tutaj do akcji wkracza afera Volkswagena, która wybuchła we wrześniu 2015 roku. Dla przypomnienia: potocznie zwana aferą Dieselgate, wyniknęła w wyniku ujawnienia montowania w samochodach marki Volkswagen i kilku innych oprogramowania, którym można bez problemu manipulować. Okazało się, że rzeczywista emisja spalin była znacznie wyższa niż ta, którą wskazywało oprogramowanie. Dlatego też w ostatnich latach, co całkiem zrozumiałe szczególnie w kontekście zdrowotnym maleje popularność silników Diesla.

Wracając do charakterystyki samego Diesla – warto zaznaczyć, że silniki wysokoprężne zużywają mniej paliwa niż silniki benzynowe, są bardziej wydajne. Dla osób, które przemierzają bardzo długie trasy, Diesel może być bardzo dobrym wyborem. Fakt mniejszego zużycia wynika również z rodzaju paliwa, w przypadku Diesla jest to olej napędowy – ropa. Jej cechą charakterystyczną jest to, że daje więcej energii od benzyny, jest bowiem bardziej kaloryczna i gęstsza.

Inną zaletą Diesla, która również przyczynia się do mniejszej ilości spalanego paliwa, jest zastosowanie turbosprężarki oraz brak możliwości spalania stukowego. Niestety te zalety sprawdzają tylko w przypadku dłuższych dystansów – silnik Diesla zużywa więcej energii przy wprawianiu samochodu w ruch, w warunkach miejskich często okazuje się, że silnik benzynowy pali mniej od Diesla, porównując auta o podobnych parametrach. Jeżeli mówimy już o wadach Diesla, należy wspomnieć tu o częściach silnika, które w razie konieczności wymiany będą nas sporo kosztować.

Silnik benzynowy

Silnik benzynowy posiada wiele zalet. Posiadacze aut z tym właśnie silnikiem cenią go za cichą pracę – co znacznie poprawia komfort jazdy. Silniki benzynowe są tańsze w produkcji od Diesla, co przekłada się na niższą cenę pojazdu. Do zalet możemy również zaliczyć stosunkowo prostą budowę benzynowego silnika, dzięki której jest on mniej narażony na awarie. Cena serwisu również nie powinna znacznie uszczuplić naszego portfela, a części są o wiele tańsze niż w przypadku silnika wysokoprężnego.

Sytuacja komplikuje się w przypadku silników benzynowych, które są bardziej zaawansowane technologicznie i lepiej wyposażone, np. w pompę wysokiego ciśnienia lub wtryskiwacze z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jeżeli dojdzie do awarii, to niestety koszty wcale nie będą tak niskie, jak w przypadku prostszych konstrukcji, dlatego musimy o tym pamiętać przy wyborze silnika.  Dodajmy, że mimo ogólnie tańszych części silnika benzynowego, powinniśmy pamiętać, że nie są one wolne od ryzyka awarii – i to poważnych, wiążących się z dość sporymi kosztami.

Przykładowe problemy związane z silnikiem benzynowym – wadliwie pierścienie, osadzanie nagaru, usterki łańcucha rozrządu. Inną wadą tych silników jest to, że potrafią spalić o wiele więcej paliwa niż silniki Diesla; poza tym charakteryzują się niższym momentem obrotowym i niższą wydajnością. Niestety paliwo, co prawda w coraz mniejszym stopniu, ale i tak jest droższe od oleju napędowego.

Napęd hybrydowy - charakterystyka

Czym charakteryzuje się napęd hybrydowy? Zazwyczaj stanowi on połączenie silnika elektrycznego oraz spalinowego. Zaletą takiej konstrukcji jest to, że w zależności od sytuacji i potrzeb silniki te mogą pracować jednocześnie lub przemiennie – w warunkach miejskich będzie to silnik elektryczny, poza miastem – spalinowy. Warto wspomnieć, że istnieje kilka rodzajów napędów hybrydowych: równoległy, szeregowy oraz szeregowo – równoległy.

Jedną z największych i najbardziej cenionych zalet tego typu napędu jest jak najniższa emisja szkodliwych spalin. Warto zwracać na to uwagę w kontekście globalnego ocieplenia i pogarszającego się stale stanu naszego środowiska. Co oczywiste, zużycie paliwa również jest niskie przy napędzie hybrydowym – o wiele niższe niż w dieslach. Osoby, które cenią sobie cichą jazdę, z pewnością ucieszą się z faktu, że poziom hałasu jest niezwykle niski w hybrydach. Dodajmy do tego niską awaryjność, bezobsługowość oraz małą liczbę części, którym grozi zużycie.

Jako ciekawostkę dodajmy, że marką, która przoduje w sprzedaży samochodów z napędami hybrydowymi, jest Toyota. Już kilka lat temu hybrydy oraz auta na wodór stanowiły 40% sprzedawanych samochodów Toyoty.

Zalety napędu hybrydowego:

  • Kwestia ekonomiczna – roczna oszczędność na paliwie przy przebiegu stu tysięcy kilometrów sięga aż kilkunastu tysięcy złotych.
  • Brak konieczności ładowania akumulatora z gniazdka.
  • W razie chęci odsprzedania samochodu ważne jest to, że wartość samochodu z tym napędem na rynku utrzymuje wysoki poziom.
  • Przywileje – na przykład ulga finansowa przy zakupie nowego samochodu.

Wady napędu hybrydowego:

  • Cena – samochody z tym napędem są niestety droższe od konwencjonalnych układów.
  • Możliwa mniejsza pojemność bagażnika – jest to efektem baterii do napędu hybrydowego, potrzebuje ona dość sporo miejsca.

Napęd hybrydowy, a napęd elektryczny

Główną różnicą pomiędzy napędem hybrydowym, elektrycznym jest źródło napędu, a właściwie ich liczba. W przypadku tego drugiego mówimy o samochodzie „na baterie”, natomiast hybryda wykorzystuje dwa źródła napędu. Takie rozwiązanie pozwoliło wykorzystać zalety silnika spalinowego oraz napędu elektrycznego i połączyć je w całość. Przykładowo: silnik spalinowy zastosowany w hybrydzie umożliwił długi zasięg pojazdu hybrydowego, podobny do samochodów tradycyjnych. Natychmiastowy, maksymalny moment obrotowy jest z kolei zasługą silnika elektrycznego. W odróżnieniu od aut elektrycznych, w samochodach hybrydowych nie ma konieczności ładowania – energia jest odzyskiwana w trakcie jazdy, silnik samodzielnie ładuje baterię. Oczywiście, jeżeli chcemy – możemy skorzystać z funkcji ładowania, w zależności od modelu.

Wybór silnika dopasowany do potrzeb

Przechodzimy do najważniejszej kwestii – jak wybrać silnik, aby spełnił nasze wymagania oraz sprostał wszystkim potrzebom?

Należy wziąć pod uwagę kilka ważnych kwestii:

  • Długość tras – jeżeli przemierzamy długie dystanse, silnik Diesla może być doskonałym rozwiązaniem. Jeżeli wybierzemy silnik spalinowy, to koszt benzyny wyniesie bardzo dużo w przypadku dalekich podróży. Silnik wysokoprężny poleca się osobom pokonującym rocznie więcej niż 20 tysięcy kilometrów.
  • Jeżeli potrzebny nam samochód do jazdy w mieście – silnik benzynowy z pewnością będzie lepszą opcją. Na krótszych trasach silnik Diesla nie jest w stanie się dostatecznie nagrzać – często prowadzi to do problemów jak przerwany proces czyszczenia filtra DPF.
  • Silnik benzynowy to również dobra propozycja dla kierowców ceniących sobie cichą pracę oraz niskie ryzyko awarii – jest to zasługa prostej konstrukcji tych silników.
  • Warto pamiętać, że samochody z silnikiem benzynowym są tańsze od tych z silnikiem Diesla.
  • Silnik Diesla pali mniej od silnika benzynowego, ale koszty zwracają się tylko przy dużych przebiegach.
  • Dla kogo, zatem najlepszym wyborem będzie napęd hybrydowy? Na pewno dla kierowców stawiających na ekologiczne, przyjazne przyrodzie rozwiązania. Jest to napęd, który najlepiej sprawdzi się w mieście – w długiej trasie już trochę mniej. To w czasie hamowania silnik elektryczny odzyskuje energię – częste stanie na światłach, w korkach itp. sprawiają, że napęd hybrydowy jest wręcz stworzony do miasta. Niestety poza nim, szczególnie na trasach szybkiego ruchu spalanie jest już spore.
  • Warto dodać, że długotrwały postój auta hybrydowego bardzo źle wpływa na kondycję akumulatora. Wymiana baterii to koszt wahający się od 8 do 20 tysięcy złotych.

Podsumowanie

Najważniejszą kwestią w kontekście wyboru samochodu z odpowiednim silnikiem jest tak naprawdę styl naszej jazdy. To, w jakich warunkach mamy zamiar używać naszego auta, powinno głównie determinować decyzje o zakupie. Silnik Diesla poleca się tylko kierowcom często będącym w trasie, a w warunkach miejskich najlepiej sprawdzą się silnik benzynowy lub napęd hybrydowy. W przypadku tego pierwszego zaletą będzie niższa cena – hybrydy są niestety nadal stosunkowo drogie, ale za to podczas eksploatacji możemy liczyć na bardzo niskie koszty paliwa.

Hybryda to najlepsza obecnie propozycja, dla wszystkich, który pragną auta przyjaznego środowisku. Warto gruntownie przemyśleć zakup i zdać sobie sprawę z naszych potrzeb i oczekiwań. Po dokładnym obliczeniu, które z powyższych rozwiązań najbardziej się opłaca przy naszym trybie życia, z łatwością wyłonimy naszego zwycięzcę.