Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Wulkanizacja - wymiana opon /

Wulkanizacja - wymiana opon

Oferujemy Państwu kompleksowe usługi z zakresu wulkanizacji i wymiany opon. Należą do nich zarówno okresowe zmiany ogumienia kół, jak również dostosowanie ich geometrii i wyważenia. Służymy pomocą przy wymianie zużytych opon na nowe oraz informujemy o możliwych awariach związanych z uszkodzeniami felg i bieżników, a także radzimy, jak ich uniknąć.

Z tego tekstu dowiesz się o:

Ile kosztuje wymiana opon?

Często pojawia się pytanie: ile kosztuje wymiana opon? I choć wydaje się ono proste, to wcale takie nie jest. Wszystko zależy od tego, z czym naprawdę warsztat ma do czynienia przy okazji wymiany opon.

Własne opony z felgami

Najtańszą opcją jest przyjechanie z własnymi oponami z felgami. Od czego zależy cena? Głównym wyznacznikiem jest rodzaj felg – czy są one aluminiowe, czy stalowe. W przypadku aluminiowych cena będzie wyższa niż w przypadku najbardziej popularnych stalowych.

Kolejną kwestią są czujniki ciśnienia TPMS, które sprawiają, że wymiana kół jest bardziej czasochłonna – to z kolei prowadzi do podwyższenia ceny.

Najczęściej oprócz samego założenia kół w warsztacie odbywa się też wyważenie ich oraz ustawienie geometrii. Trzeba to zrobić, bo odpowiednio ustawione koła wolniej się zużywają oraz zwiększają komfort jazdy. Poza tym, lepiej zachowują się na drodze i zwiększają bezpieczeństwo kierowcy.

Własne opony bez felg

W tym przypadku przestrzał cenowy jest bardzo duży. Wszystko zależy od rodzaju i wielkości felg.

Wymiana opon na felgach aluminiowych jest znacznie droższa (około 100 zł), od tej przeprowadzanej na felgach stalowych. Jest to związane z tym, że felga aluminiowa, w porównaniu ze stalową, jest miękka i oponę zdjąć oraz założyć trzeba znacznie ostrożniej i delikatniej.

Spory wpływ ma też wielkość – im większe, tym drożej. Tutaj wpływ na cenę ma ilość pracy, którą trzeba włożyć w wymianę opon na sporych felgach.

Pozostałe koszty są takie same, jak w przypadku opon z felgami. Dodatkowe wydatki związane są z czujnikami, wyważeniem i geometrią kół oraz odpowiednim montażem.

Brak własnych opon i felg

Można oczywiście przyjechać do warsztatu bez niczego i tam dopiero umówić się na zakup odpowiednich kół lub samych opon. Warto jednak wiedzieć, o co nam właściwie chodzi. Na bocznej stronie opony znajduje się oznaczenie, dla przykładu dajmy na to: 195/55R16 87H

Co to oznacza?

195 - szerokość opony podana w milimetrach.

55 - profil opony, czyli stosunek wysokości opony do jej szerokości, wyrażony jest w procentach. W tym przypadku wysokość opony stanowi 55% jej szerokości.

R - konstrukcja opony. Najpopularniejsze są opony radialne (stąd też R).

16 - średnica felgi. To od niej uzależniony jest rozmiary opon, które będziemy zamawiać. Średnica opon zawsze podawana jest w calach.

87 - indeks nośności. Podaje on maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę. Wartość należy odczytać z tabeli. W przypadku 87, dopuszczalny nacisk oznacza 545 kg. 

H - indeks prędkości. Bardzo podobny do indeksu nośności. W odpowiedniej tabeli można odczytać, że zalecana maksymalna prędkość dla tej opony to 210 km/h.

To teraz, gdy już wiemy, jakich opon potrzebujemy, to można brać się za zamawianie. Najczęściej opcje są dwie: używane albo nowe. W przypadku opon używanych ich bieżnik jest częściowo zużyty, a co za tym idzie, ich żywotność będzie krótsza. Dlatego też takie opony są tańsze. W przypadku nowych ich koszt będzie dość wygórowany, ale starczą nam na znacznie więcej kilometrów.

Ile trwa wymiana opon?

Sama wymiana nie jest zajęciem zbyt skomplikowanym, choć niektóre jej elementy są nieco czasochłonne. Najwięcej pracy zabiera demontaż i montaż odpowiedniej opony oraz jej wyważenie i ustawienie geometrii. Jeśli opona i felga mają dość standardowy kształt (nie doszło do żadnych deformacji w użytkowaniu) powinny dać się szybko wyważyć. W dobrych rękach doświadczonego mechanika wymiana czterech opon powinna zająć około 40 minut.

Opony zimowe a opony letnie

Wiele osób zastanawia się, czy w ogóle jest sens wymieniać opony, skoro na zimówkach teoretycznie można jeździć w każdych warunkach. Pojawiają się nawet głosy, że lepiej zostawić opony zimowe, skoro mają większą przyczepność. Oczywiście istnieją również opony całoroczne, ale w naszym regionie, gdzie mamy cztery pory roku, nie są one polecane.

Po co więc zmieniać opony?

Opony letnie i zimowe różnią się od siebie wykonaniem oraz składem mieszanki. W oponach zimowych jest on mniej twarda, przez co ma lepszą elastyczność w niskich temperaturach. To przekłada się na lepszą przyczepność na drodze. W momencie, gdy temperatura rośnie, a asfalt staje się gorący, to opony zimowe zużywają się znacznie szybciej, a ich użyteczność na drodze maleje. Istotną różnicą między rodzajami opon jest też rzeźba bieżnika. W wersji zimowej lamelki (wgłębienia w oponie) są głębsze, by lepiej trzymać się na śniegu. Przed sezonem zimowym warto przejrzeć ofertę opon zimowych i skorzystać z wyszukiwarki, która ułatwi wybór optymalnych opon do naszego auta.

Kiedy wymienić opony na zimowe?

W Polsce nie istnieje odgórny nakaz wymiany opon na zimowe. Trzeba się więc kierować zdrowym rozsądkiem. Producenci opon mówią, że wymieniać warto w momencie, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Wtedy to mieszanka w oponach zimowych sprawuje się na drodze lepiej niż ta w letnich. W naszych warunkach pogodowych jest to najczęściej połowa października. Oczywiście, jeśli w danym roku pierwszy śnieg lub śnieg z deszczem przewidywany jest wcześniej, to warto się do tego dostosować i zmienić opony z odpowiednim wyprzedzeniem.

Kiedy wymienić opony na letnie?

Analogicznie jak z zimówkami, najlepiej to zrobić, gdy średnia temperatur na dworze wynosi ponad 7 stopni Celsjusza. Przy wymianie przede wszystkim kierujemy się zdrowym rozsądkiem. Najczęściej polecany jest przełom marca i kwietnia, ale pogoda w danym roku może być naprawdę różna. Tak jak np. teraz, gdy jednego dnia pada śnieg a następnego jest 14 na plusie. Dlatego przed wymianą opon warto najpierw sprawdzić prognozy pogody.

Jak przebiega wymiana koła?

W przypadku, gdy mamy całe koła (felga i opona) wymiana jednych kół na drugie może się odbyć w zaledwie kilka minut. Zwłaszcza, gdy zajmuje się tym zespół doświadczonych mechaników. Od czego więc zaczynają?

Skontrolowanie kół

Zanim mechanicy zabiorą się do roboty, muszą ocenić stan kół. Przede wszystkim dotyczy to sprawdzenia grubości bieżnika. Jeśli jest za chudy, to w trakcie hamowania samochód traci trakcję i wydłuża się jego droga hamowania. Dodatkowo zjechany bieżnik nie utrzymuje przyczepności na mokrej nawierzchni. Dlatego kontrolowanie jego grubości jest ważne dla własnego bezpieczeństwa.
 
Oczywiście koło to nie tylko bieżnik. Trzeba sprawdzić, czy felgi nie są pokrzywione lub przerdzewiałe. Do tego dochodzi sprawdzenie, czy opona nie posiada guzów, nie schodzi z niej powietrze. Warto też ocenić, w jakim stanie są wentyle i czy trzymają szczelność.

Odpowiednie narzędzia

Jak nie trudno się domyślić, koła są jednym z najważniejszych elementów samochodu. Dlatego w trakcie ich wymiany trzeba się przyłożyć, bo ewentualne fuszerki mogą mieć tragiczne konsekwencje. Do wymiany kół potrzebny jest odpowiedni klucz dynamometryczny – zbyt słabe dokręcenie śrub spowoduje luzy, które mogą zmniejszyć kontrolę nad pojazdem, uszkodzić nadkole, tarcze hamulcowe a w najgorszym przypadku odpaść w trakcie jazdy.

Zbyt mocne dokręcenie też nie jest wskazane, bo może doprowadzić do rozciągnięcia śruby lub zapieczenia gwintu. W konsekwencji odkręcać będzie trzeba te koła szlifierką.