Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Diagnostyka i konserwacja układu hamulcowego /

Diagnostyka i konserwacja układu hamulcowego

Masz problem z układem hamulcowym? Zapraszamy do AutoSzpitala – nasi mechanicy postawią dokładną diagnozę i szybko usuną przyczynę awarii. Dzięki doświadczeniu naszego zespołu możesz być pewny, że naprawa zostanie wykonana profesjonalnie i rzetelnie. Każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest sprawnie działający układ hamulcowy. Od niego zależy nasze bezpieczeństwo, dlatego też kontrolowanie i dbanie o układ hamulcowy jest obowiązkiem każdego właściciela pojazdu.

W naszym serwisie przeprowadzaliśmy nieskończenie wiele napraw w przypadku układu hamulcowego. Zajmowaliśmy się uszkodzonymi klockami, zużytymi tarczami czy badaliśmy przyczynę wycieku płynu hamulcowego. Oprócz wiedzy i fachowej porady posiadamy też sprawdzonych i zaufanych dostawców zużytych elementów do każdego modelu pojazdu. Jest to niezwykle ważne w przypadku części zamiennych tego konkretnego układu, ponieważ w głównej mierze odpowiada on przede wszystkim za bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy. W AutoSzpitalu dbamy o wysoką jakość naszych usług i bezpieczeństwo naszych Klientów. Działamy szybko, sprawnie i zawsze terminowo, a nasze ceny dostosowane są adekwatnie do rodzaju usterki. Zapraszamy!

W tym artykule przeczytasz:

Budowa układu hamulcowego

Budowa układu hamulcowego nie jest zanadto skomplikowana. Warto zaznaczyć, że najczęściej spotykanym układem jest układ tarczowy, choć można się również spotkać z hamulcami bębnowymi na tylnej osi (przeważnie w małych pojazdach).

Z czego składa się układ hamulcowy?

  • Pompa hamulcowa – jej zadaniem jest wytworzenie optymalnego ciśnienia oraz wtłoczenie płynu hamulcowego do przewodów hamulcowych. Sprawne działanie pompy jest niezmiernie ważnym aspektem w układzie hamulcowym,
  • Klocki hamulcowe – w ich skład wchodzi metalowa podstawa, nakładka wygłuszająca oraz okładziny cierne. Klocki montowane są w zaciskach hamulcowych,
  • Tarcze hamulcowe – mocowane do piasty koła dyski wykonane z metalu,
  • Przewody hamulcowe – umożliwiają transport płynu hamulcowego do zacisków. Dzielą się na przewody elastyczne oraz twarde,
  • Zaciski hamulcowe – bardzo odporny element, który utrzymuje klocki hamulcowe w optymalnej pozycji,
  • Zbiorniczek płynu hamulcowego.

Zasada działania układu hamulcowego

Po naciśnięciu pedału hamulca, ciśnienie płynu hamulcowego zwiększa się, tłoczek znajdujący się w zacisku wysuwa się, a klocki dociskane są do tarcz hamulcowych, obracającej się razem z kołem. Dzięki wystąpieniu siły tarcia koła obracają się z coraz mniejszą szybkością aż do wytracenia prędkości i zatrzymania. Pompa hamulcowa odpowiada w tym procesie za regulację dopływu płynu hamulcowego do zacisków. Generalnie mówiąc, w hydraulicznych układach hamulcowych (najczęściej spotykanych) zastosowano prawo Pascala.

Awaria układu hamulcowego – uszkodzone klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe nie należą do najtrwalszych części układu hamulcowego – przyjmuje się, że ulegają starciu po przebiegu wynoszącym 20-40 tysięcy km. Klocki narażone są zarówno na przegrzewanie, jak i na zużywanie się ich powierzchni ciernej. Jakie mogą być przyczyny nierównomiernego zużywania się powierzchni? Przykładowo, inne wymiary nowego klocka niż tego, który zamontowany być wcześniej, czy zużyte tarcze hamulcowe, z którymi klocki współpracują. Jeżeli chodzi o przegrzewanie, może wynikać ono między innymi z nieprawidłowego cofania się tłoczka. Trzymając wciśnięty pedał hamulca podczas jazdy z góry, sami powodujemy, że temperatura znacząco się podnosi.

Wymiana klocków hamulcowych – jak często?

Warto pamiętać, że to styl naszej jazdy jest tak naprawdę najważniejszy, jeżeli chodzi o to, jak często wymieniać należy klocki hamulcowe. Kierowcom, którzy poruszają się po mieście, zaleca się wymianę co 30 – 50 tysięcy km – o ile styl jazdy jest raczej spokojny. W przypadku dynamicznej, energicznej jazdy wymiana będzie konieczna już po około 10-20 tys. km. Jeżeli przemierzamy długie trasy, wymiana powinna następować po 30 – 50 tys. km (jeżeli jeździmy dynamicznie) lub 50 – 80 tys. km (spokojna jazda).  Musimy pamiętać o jednej, bardzo ważnej sprawie – wymieniamy cały komplet klocków hamulcowych, przy każdym kole (ewentualnie wymiana na jednej osi). W przeciwnym wypadku pojazd podczas hamowania może być niestabilny, ponieważ wystąpi różnica w grubości klocków.

Zużycie tarcz hamulcowych

Podobnie, jak uszkodzenie klocków, zużycie tarcz jest bardzo często spotykaną usterką związaną z układem hamulcowym. Jeżeli tarcze są zniszczone, na ich powierzchni można zauważyć pojawiające się rowki. Mimo odporności na wysokie temperatury te części nadal są narażone na przegrzanie (wywołane np. awarią tłoczka hamulcowego). Warto tutaj wspomnieć o zwichrowaniu tarcz hamulcowych, które wynika z gwałtownego ochłodzenia (na przykład wodą z kałuży) przegrzanej tarczy. Zjawisko to powoduje wiele problemów, w tym wystąpienie wibracji z powodu tarcia klocków o przekrzywione tarcze czy wydłużenie drogi hamowania.

Wyciek płynu hamulcowego

Wyciek płynu hamulcowego to duże zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa – dlatego ważne jest szybkie pozbycie się usterki. Jeżeli ilość płynu w zbiorniku jest prawidłowa, utrzymuje się pomiędzy minimalnym a maksymalnym poziomem. O wycieku świadczy fakt, że pomimo niedawnego uzupełnienia płynu, jest go zbyt mało, widoczny jest też znaczny spadek efektywności hamowania (drżenie i wibrowanie pedału hamulca, czy podskakiwanie pojazdu). Ślady płynu mogą być widoczne na kołach oraz na oponach. Istnieje kilka awarii, które mogą być przyczyną wyciekającego płynu hamulcowego: uszkodzenie pompy hamulcowej, rozszczelnienie przewodów hamulcowych czy awaria zacisków hamulcowych.

Układ hamulcowy – konserwacja jest kluczowa

Częste przeglądy i ocena stanu poszczególnych części układu hamulcowego są niezwykle istotne dla naszego bezpieczeństwa. Należy regularnie sprawdzać, czy układ nie jest zapowietrzony – warto tutaj poprosić o pomoc mechanika. Jeżeli zauważysz jakikolwiek problem z układem hamowania – nie zwlekaj. Zbagatelizowanie usterki to narażanie życia i zdrowia nie tylko naszego, ale i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Pamiętajmy, że przyczyn awarii może być bardzo dużo, a dokładną diagnozę powinien postawić specjalista. Być może konieczna będzie wymiana tarcz oraz klocków hamulcowych, płynu hamulcowego czy innych, bardzo ważnych podzespołów. Warto porozmawiać z mechanikiem o jakości wymienianych części i wybrać te, które wykonane są z trwałych i solidnych materiałów. Dzięki takiemu działaniu zwiększymy komfort jazdy oraz efektywność układu hamulcowego, a awaryjność będzie znacznie mniejsza.

Jak wynika z powyższego tekstu, w przypadku układu hamulcowego nie ma drogi na skróty. Tylko regularne przeglądy, szybkie działanie w razie wystąpienia problemów, a także wymiana zużytych części mogą zagwarantować nam bezpieczeństwo oraz komfortowe użytkowanie. Dobrej jakości podzespoły przyczyniają się do małej awaryjności, są trwalsze i bardziej odporne na czynniki zewnętrzne.

Jeżeli chcesz dokonać przeglądu, wymiany części, masz problem z układem hamulcowym – zapraszamy do naszego serwisu – wykonujemy szeroki zakres usług, a nasi pracownicy posiadają ogromną wiedzę i doświadczenie. Gwarantujemy dokładną diagnozę i sprawne usunięcie przyczyny usterki.